lördag 7 juni 2014

Sommar och sol och bad!

Årets första bad! I havet! Och en lätt känsla av solstick i huden. En underbart härlig dag, jag och katten flydde lägenhetsmörkret och njuter på grönbete. Det skall bli härligt!

Det roligaste just nu är att mamma och jag båda käkar lchf eller lågkolhydrat, lite olika sätt eftersom vi är olika personer med olika behov, men det har blivit en hel del babbel om kosten och sockerberoende och hur skumt det är att börja käka riktig mat och de knäppa effekter som kommer av just det.

En sak som jag märker är att det är lite som att knäppa på lampan i huvudet, med neuropsykiatriskt funktionshinder, NPF från och med nu, så är jag extra känslig för socker - som är en utmärkt medicin för att orka med och döva en del i huvudet. Det piggar upp hjärnan. Problemet är att det också inte alls hjälper, det senaste halvåret så har jag inte haft orken att göra något alls. Och oavsett anledning så har kosten på socker och kolhydrater inte hjälpt mig att må bättre. Även om den kanske tröstar för stunden.

Men på någon vecka på LCHF så klarar jag att skriva ett helt inlägg på den här bloggen igen! Eller så har jag bara något att berätta nu då. :)

Mätte midjan... helt galet har jag tappat 3 cm. Jag vet inte om jag tror det eller ej, men det känns som en bra början. Det blir ingen invägning fören jag är hemma ifrån landet runt den 16 juni. Men det skall bli grymt spännande att se vad som kan ha hänt tills dess.

Jag hoppas att denna vistelse på landet skall bjuda på några långpromenader och cykelturer och en och annan bad i havet, lyssnade på många av mina ljudböcker (prisa ljudböcker för folk med koncentrationssvårigheter!!) och även en hel del tecknande.

Tecknandet lider dock av brist på inspiration på saker att måla. Kanske ska ta som grej att cykla iväg med teckningsblocket, och sätta mig någon någon stans och rita av något en gång om dagen. Det är en bra idé!

Rita och lyssna ljudbok samtidigt är ultimat!

Negativt:
- Mammas bil fick punka på vägen upp! :S
- Stevia saften verkar trigga sötsuget hos mig. :/

Positivt:
- Vi klarade att byta bil och komma fram ändå!
- Ätit rätt i flera dagar. Till och med käkat smör, som jag hade problem med att äta förra gången.
- Mamma är igång samtidigt. Fy va peppande det är att ha med morsan på tåget. Planer på att konvertera familjen inledda. x)
- Jag mår kanonbra! ; En svårbeskrivbar känsla av att vara lite mer tillfreds bara. En känsla av att märka att man slipper en stress som ständigt surrar i hjärnan "mat, mat, mat, mat"... den är liksom i alla fall i stunderna mellan måltiderna borta en stund. Dyker den upp blir jag misstänksam nu. (Vad har jag ätit fel nu?) Det känns annorlunda att vara hungrig. Hungrig känns i magen som surrande och mer tydligt. Medan stresskänslan.. är bara känslan av att inte vara nöjd, vilja ha något mer, och det släpper inte.
- Piggare i hjärnan. Kunde läsa långt i en bok av bara farten. (Helskumt för det är en ansträngning att läsa alltid - iof, det var en lättläst bok.)
- Minus 3 cm i midjan redan. Inte klokt!

/Teal Taylor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar